انواع خدمات پس از فروش

انواع خدمات پس از فروش

مشتریان بزرگترین سرمایه ای هستند که یک کسب و کار می تواند داشته باشد و این دارایی از طریق رضایتمندی و روابط با مشتریان ایجاد می شود.

مشتری تنها زمانی راضی است که پیشنهادی که به وی ارائه شده با انتظار وی مطابقت داشته باشد یا از وعده های داده شده پیشی بگیرد. برای تضمین این موضوع ، مشاغل پیشنهادهای با کیفیت همراه با خدمات پس از فروش ارائه می دهند.

اما خدمات پس از فروش دقیقاً چیست؟ چرا مهم است؟ انواع آن چیست؟

 

خدمات پس از فروش چیست؟

خدمات پس از فروش ، پشتیبانی پس از فروش نیز نامیده می شود که به عنوان بخشی از سیاست رضایت مشتری و حفظ مشتری پس از فروش ، به خدمات و پشتیبانی از محصولات فروخته شده به مشتریان اشاره دارد.

این تعریف خدمات پس از فروش را می توان برای درک بهتر به سه قسمت تقسیم کرد:

خدمات و پشتیبانی ارائه شده به مشتریان:

خدمات پس از فروش شامل کلیه خدمات ارائه شده به مشتری توسط تولید کننده ، خرده فروش یا ارائه دهنده خدمات یا آموزش در مورد محصول فروخته شده به مشتری است.

به عنوان بخشی از رضایت مشتری و سیاست حفظ مشتری:

 خدمات پس از فروش بخشی از استراتژی بازاریابی را تشکیل می دهد که هدف آن افزایش رضایت مشتری ، وفاداری به برند تجاری و بازاریابی دهان به دهان با انجام آنچه به مشتریان وعده داده شده است.

پیشنهاد خدمات بعد از فروش:

 پس از پرداخت هزینه خرید توسط مشتری ، چنین خدماتی ارائه می شود.

 

انواع خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش کلیه خدمات و پشتیبانی ارائه شده پس از فروش محصول را تشکیل می دهد. این خدمات شامل موارد زیر می باشد:

نحوه استفاده: راهنمایی در مورد نحوه استفاده از محصول.

آموزش: آموزش کاربر ، دوره ها و غیره

اطمینان: تضمین ، ضمانت ، ارتقا ، بازگشت ، تعویض و غیره

کمک: پیکربندی محصول ، نصب ، نصب مجدد ، جابجایی و غیره

پشتیبانی: پشتیبانی آنلاین و آفلاین

پاداش: پاداش وفاداری ، پیشنهادات ، پاداش های معرفی و غیره

خدمات پس از فروش تمام این خدمات را برای جلب مجدد رضایت مشتریان ارائه می دهد كه تصمیم آنها باعث اعتبار برند تجاری می گردد و آنها را در طولانی مدت با برند همراه می شوند.

اهمیت خدمات پس از فروش

محصولات پیچیده ، محصولات گران قیمت یا محصولات با طول عمر زیاد معمولاً به کمک فروشنده برای کمک به مشتریان در تنظیم و یا استفاده از آنها نیاز دارند. گاهی اوقات ، تلاش های بازاریابی ، فروشنده را ملزم می کند که برای کمک به فروش ، تضمین استفاده و طول عمر محصول را به مشتریان ارائه دهد.

همه کارهای انجام شده در خدمات پس از فروش برای تحقق اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان مهم هستند ، مانند اهداف زیر:

تا مشتری های بیشتری همراه شوند.

برای اثبات ارزش خرید محصول.

تا دوباره مشتریان به برند تجاری اعتماد کنند.

تا مشتریان را حفظ کرده و آنها را وادار به خرید مجدد از برند کند.

برای ایجاد ارتباط با مشتریان.

برای اجرای استراتژی های بازاریابی و تبلیغات دهان به دهان.

 

نمونه هایی از خدمات پس از فروش معروف در دنیا:

افزایش رقابت در هر صنعت منجر به افزایش انواع خدمات پس از فروش شده است. در اینجا چند نمونه از بهترین خدمات پس از فروش ارائه شده توسط برندهای برتر ذکر شده است.

 

خدمات پس از فروش Lenovo

Lenovo یک مارک تجاری معروف رایانه و لپ تاپ است که پشتیبانی پس از فروش را به صورت Lenovo Vantage ارائه می دهد - برنامه ای که از قبل در دستگاه های Lenovo نصب شده است و به کاربران کمک می کند تا درایورهای خود را به روز کنند ، دستگاه های تشخیص دستگاه را اجرا کنند ، درخواست پشتیبانی و به روز رسانی برنامه ها را داشته باشند.

این نرم افزار باعث می شود تا کاربران بتوانند مشکل سیستم خود را تشخیص دهند و حتی در صورت بروز هرگونه مشکل با مرکز راهنمایی Lenovo از همان برنامه ارتباط برقرار کنند.

 

تضمین و ضمانت - CamelBak

Camelbak در محصولاتی مانند کوله پشتی ، بطری و لوازم جانبی ارائه می دهد. این شرکت به کیفیت محصولات خود افتخار می کند و برای اثبات این امر پشتیبانی پس از فروش را در قالب طرح تضمین مادام العمر The Got Your Bak ارائه می دهد.

 

آموزش کاربر - دوره های GetResponse

GetResponse یک بستر آنلاین است که راه حل هایی برای بازاریابی از طریق ایمیل ، صفحه اختصاصی محصول ، میزبانی وبینارها و موارد دیگر ارائه می دهد. این شرکت به عنوان بخشی از خدمات پس از فروش خود ، دوره های تخصصی را به مشتریان خود ارائه می دهد كه به آنها كمك می كند تا اهمیت و پیچیدگی های فنون بازاریابی آنلاین و نحوه استفاده از پیشنهادات شركت را برای همان مطالب بیاموزند.

 

نصب رایگان - خرده فروشی های تهویه مطبوع

مارک ها و خرده فروشی های تهویه مطبوع اغلب خدمات نصب رایگان را به مشتریان ارائه می دهند.

 

بازگشت و تعویض - Amazon

آمازون برای افزایش رضایت مشتری و افزایش فروش آنلاین ، خدمات برگشت و تعویض رایگان را ارائه می دهد که در صورت عدم برآورده کردن انتظارات ، مشتریان می توانند محصولات را برگردانند و یا جایگزین کنند. این استراتژی خدمات پس از فروش واقعاً به آمازون در استفاده از بازارهای جدیدی که فاقد تجارت الکترونیکی بوده ، کمک کرده است.


در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.